Chiptuning


Chiptuning, of te wel het fijn-afstemmen van een motor kan vele voordelen opleveren voor, niet alleen het vermogen, maar ook voor het brandstofverbruik van de auto en een schonere emissie. 

Chiptuning is het overwegen waard; zeker als uw auto wat meer vermogen ‘goed’ kan gebruiken om uw caravan (nog) beter te kunnen trekken en dat tegen, soms aanzienlijke, besparing van brandstofkosten.

Algemeen

Met een goed uitgevoerde chiptuning realiseert u, voor uw auto: 

  1. Meer motorvermogen;
  2. Minder brandstofverbruik;
  3. Schonere emissie

Alles over chiptuning in het RTL Nieuws


Chiptuning kan gericht zijn op zuiniger rijden en lagere emissie en/of de verhoging van het vermogen (Lees: hogere topsnelheid) en/of verbetering van de koppelkarakteristiek, waardoor een getunede auto bijvoorbeeld meer kracht krijgt bij lage toeren. Dit laatste is belangrijk, daar waar het gaat als er een aanhanger/caravan “aan de haak zit”!

Maak uw tuning specialist dus duidelijk wat uw bedoeling is van chiptuning, zodat hij u een op maat gesneden aanbod doet.

Het Bestuderen van de vermogens- en koppelgrafiek en een correcte invoer van alle gewijzigde waarden waaronder de toerentallen is belangrijk. Een “Dynorun” op een vermogenstestbank > “vóór” en “ná” de tuning zijn een belangrijk gegeven voor de verkregen resultaten.

De berekende effecten zullen dan een goed beeld geven van de prestatiewinst en het mogelijk aangepaste motorkarakter, w.o. de tussenacceleratie. 


Alleen maar voordelen?

Allemaal voordelen; zo op het eerste gezicht, maar u moet ook wel even op het navolgende letten:

Als je de prestaties van je auto verbetert (tunen), bestaat de kans dat je meer premie voor je autoverzekering gaat betalen. Aanpassingen aan het uiterlijk van je auto hebben hier geen invloed op; maar het verbeteren van, met name, motorprestaties hebben hier wel invloed op. 

En… ook niet onbelangrijk: Na het tunen van je auto  bestaat de kans dat de RDW deze vaak opnieuw moet keuren!

En… Er zijn verzekeraars die een getunede auto niet (meer) willen verzekeren omdat snelle(re) auto’s na een ongeval vaak meer schade hebben. Het is dus aan te raden om eerst even contact met je verzekeraar op te nemen voordat je de auto laat tunen. Zo voorkom je vervelende verrassingen; bijvoorbeeld het niet uitkeren van een schade na een ongeval.

Bij de volgende aanpassingen maak je je auto sneller en gaat je premie waarschijnlijk omhoog:

  • turbo op de motor
  • Nieuwe of getunde microchip in de motor
  • sportuitlaat

Dus… Heb je dit soort aanpassingen gedaan? Neem dan altijd contact op met je verzekeraar om te horen of er iets aan je autoverzekering verandert. Als je alleen het uiterlijk van je auto verandert, hoef je geen extra premie te betalen. Bijvoorbeeld bij een andere kleur, het plakken van stickers of het plaatsen van een spoiler op je kofferbak.​

Wanneer verplichting tot herkeuring bij de RDW?

Als je eigenschappen aan je auto verandert, moet de RDW soms opnieuw je auto keuren. Want na het tunen van je auto moet deze nog steeds aan de wettelijke eisen voldoen, anders krijg je na een ongeval de schade niet vergoed. 

Het veranderen van de kleur van de auto, of het bestickeren moet je zelf melden; hiervoor hoeft de auto niet te worden herkeurd.

Je hebt een herkeuring nodig als je auto na het tunen:

  • Of… Meer lawaai maakt. (Uitlaatsysteem wijzigen; bijvoorbeeld een sportuitlaat laten monteren)
  • Of… Na het tunen meer dan 20% sneller wordt.
    • Vraag, alleen al om die reden, een volledig testrapport van het “tuning-bedrijf” waaruit blijkt wat de benchmarks zijn van 
      1. vóór de tuning
      2. ná de tuning
  • Ook is een herkeuring nodig wanneer de auto meer dan 20% zwaarder wordt (je gaat dan vaak iets  meer wegenbelasting betalen); dit laatste zal bij chip-/motortuning echter niet het geval zijn.


En… Keurt de RDW je auto goed? 

  • Dan krijg je een nieuw kentekenbewijs thuisgestuurd. 
  • Hierop staan de nieuwe gegevens van je auto.​


En… Wat zijn nu de nadelen van chiptuning?

  1. Verbruik niet altijd lager
  2. Marge van de motor
  3. Tolerantie van de aandrijflijn
    • Koppeling
    • Tweemassavliegwiel
    • Versnellingsbak
  4. Garantie
  5. Software updates

Lees het volledige artikel over de, vaak onbenoemde, nadelen van chiptuning en lees ook de tips voor “zuinig rijden”.


Chiptuning in de praktijk

Een voorbeeld hiervan zijn de prestatieverbeteringen van, bijvoorbeeld, een populaire trekauto, de Seat Leon 2,0 TDI 150PK.

Bron van de vergelijking: Go-Eco Chiptuning     -     Klik u op de vergelijking; dan opent deze ‘full size'



Maar  Wat betekent dat nu voor uw auto en wat kan het voordeel zijn?

Op de website van Go-Eco chiptuning kunt u via de Configurator de exacte gegevens van uw eigen auto laten berekenen en kunt u een, vrijblijvende,  offerte aanvragen. 


De professionele werkwijze van Go-Eco chiptuning

Go-Eco chiptuning  tuned via de OBD poort en kan met haar geavanceerde hardware van ALLE auto’s de software uitlezen, aanpassen en terugschrijven. Van sommige (nieuwe) auto’s zijn er misschien (nog) geen remaps beschikbaar. De software daarvan is dan nog in ontwikkeling en wordt dan meestal later op de markt gebracht door Go-Eco chiptuning. (Of de auto is gewoon niet interessant genoeg om te tunen).

Go-Eco chiptuning kan zelfs de nieuwste en best beveilgde auto’s (BMW F series en Volvo XC 60 / XC 90), via de OBD poort, tunen met haar geavanceerde hardware.

Go-Eco chiptuning heeft de beste hardware, software en technici tot haar beschikking om een (benzine, dan wel diesel) auto, camper, Tractor of truck van de beste software te voorzien. 

Je kan bij Go-Eco chiptuning kiezen uit: eco-tuning, combituning of powertuning; dus er is keuze genoeg.

De ECU, van het voertuig, truck, tractor of boot, wordt uitgelezen en de software wordt door Go-Eco chiptuning aangepast met uitvoerig geteste beschikbare bestanden. Hierna wordt de aangepaste software teruggeschreven naar de ECU. Dit hele proces duurt normaal gesproken minder dan een uur.

Op deze manier krijgt men dus een update van de eigen software en géén overschrijving van de software met een standaard bestand.


Maar wat is chiptuning nu exact en hoe werkt het?

De meeste motoren in moderne auto's worden door een Electronic Control Unit (ECU) aangestuurd.

Deze regelt continu onder meer de ingespoten hoeveelheid brandstof, de turbodruk en het ontstekingstijdstip. Bij chiptuning bewerkt men de programma’s die aan de hand van vele parameters (gemeten waarden) het motormanagement vormen. De chips in een ECU zijn geladen met software. Vaak zijn deze programma's geschreven ver binnen de toegestane (maximale) belasting van de desbetreffende automotor. Deze, toegestane, ruimte biedt dus de mogelijkheid de automotor te chiptunen, zonder dat de motor onherstelbaar beschadigd raakt.

Met chiptuning stemt men die parameters opnieuw, maar dan optimaal, op elkaar af. 

Dit alles resulteert bij motoren met turbo of een andere vorm van laaddrukverhoging van 20 tot 40% prestatieverbetering, dus koppel (trekkracht) en vermogen (topsnelheid). Bij atmosferische motoren is de winst een 6 à 8%. Hierdoor kan de auto sneller optrekken en wordt de topsnelheid verhoogd. Bij een onveranderde rijstijl is een brandstofverbruik-vermindering realiseerbaar omdat het rendement van de motor wordt verhoogd. De motor wordt levendiger en reageert sneller op gaspedaal-bewegingen.


Hoe doen de fabrikanten het?  Of De truc van de fabrikanten ‘zelf’

Vanwege marketingredenen wordt binnen een model auto soms dezelfde motor met verschillende vermogens geleverd en is alleen het motormanagement anders. 

  • Een voorbeeld;
    • Neem de Volvo 2.4D 5-cilinderdiesel met 163pk en 340Nm. 
    • Deze motor is identiek aan de D5 met 185pk en 400Nm, maar de prestatiewaarden zijn door de fabrikant “gedown-tuned” naar een lager vermogen.
    • Deze motor is daarom weer heel makkelijk te upgraden (te chip-tunen) naar zijn “oorspronkelijke” vermogen of zelfs nog te verbeteren.

Bereken hier of chiptuning voor uw auto de moeite waard is en vraag, eventueel, een vrijblijvende offerte aan bij Go-Eco chiptuning.

🚙  © JOIR Design - 2014-2019 |    Links  |  Contact  |  Privacy  |  Disclaimer  |  Auteursrechten   Site Map   🚙