Nadelen Chiptuning


Nadelen van chiptuning

Er zijn talloze autobezitters die hun auto hebben laten tunen en er jaren probleemloos mee rondrijden. Er zijn echter ook negatieve aspecten aan chiptuning en deze worden niet altijd genoemd door de chiptuningbedrijven. Beter kun je zelf de voordelen tegen de nadelen afwegen om een gefundeerde keuze voor chiptuning te maken.

Verbruik niet altijd lager

Bij gelijkblijvende rijstijl kan je verbruik lager worden na chiptuning. Het extra vermogen ga je echter ook gewoon gebruiken, gewoon omdat het kan. Je kunt op je klompen aanvoelen dat je motor in dat geval meer verbruikt dan origineel; er wordt immers meer brandstof ingespoten. Het verbruik hangt dus helemaal van je rijstijl af.

Marge motor

Met chiptuning haal je marge weg die de constructeur hanteert om te zorgen dat onder alle (extreme) omstandigheden een motor voldoende presteert en een lange levensduur haalt. De fabrikant houdt marge voor slechte kwaliteit brandstof, extreme temperaturen, slecht onderhoud en vooral het misbruik/gebruik van de bestuurder (wel/niet warm rijden en veel of juist weinig belasting (langdurig vollast etc.). Combineer je dit met tuning, dan kan je eerder problemen verwachten.

Tolerantie aandrijflijn

Een krachtiger motor zal de aandrijflijn meer belasten als je deze kracht ook echt gebruikt. De onderdelen kunnen in dat geval dus harder slijten. Daarnaast hebben deze onderdelen ook bepaalde toleranties, bijv. het hoeveelheid koppel dat de koppeling, tweemassavliegwiel of versnellingsbak aan kan. Als deze marge wordt overschreden, of onderdelen reeds versleten zijn zullen problemen zich sneller openbaren na chiptuning. Een goede chiptuner zal je adviseren als er bepaalde problemen zijn te verwachten na tuning, en rekening houden met de specifieke kenmerken van je auto.

Garantie

Als je niet een door de fabrikant of merkdealer goedgekeurde tuning gebruikt om de auto te tunen, verlies je meestal je (fabrieks)-garantie. Je kunt daardoor in een discussie terecht komen in geval van problemen aan de aandrijflijn, zoals een zeer snel versleten koppeling/vliegwiel, verstopt roetfilter, versnellingsbakproblemen of opgeblazen turbo. 

Leasemaatschappijen zijn niet happig op chiptuning en het wordt dan ook vaak niet toegestaan, zelfs niet als de tuning door de merkdealer gebeurt.

  • De garantie van de chiptuner zelf is meestal een garantie op de software, maar het is juist de hardware die beschermd moet worden. Aan zo’n garantie heb je in de praktijk dus ook bar weinig.

Software-updates

Fabrikanten brengen regelmatig software-updates uit voor het motormanagement van hun auto’s. Nu valt dat bij wat oudere auto’s wel mee, maar moderne auto’s krijgen vaak een software-update tijdens een beurt bij de dealer. Er zijn verschillende soorten updates, maar het kan hierbij voorkomen dat de tuning wordt overschreven. In dat geval moet je terug naar de tuner om de auto te laten hertunen. Dit gebeurt niet altijd kosteloos, zeker als er veel werk mee gemoeid is (bdm-tuning bijvoorbeeld) dan wil de tuner er nog wel eens een vergoeding voor vragen.


Bron: carblogger.nl


🚙  © JOIR Design - 2014-2019 |    Links  |  Contact  |  Privacy  |  Disclaimer  |  Auteursrechten   Site Map   🚙