Dashboardcamera's


Meestal is er geen specifieke wetgeving die het gebruik van een dashcam verbiedt of toestaat. Maar het gebruik van een dashcam kan vanwege privacywetgeving en/of filmen in openbare ruimten problematisch zijn. Met een dashcam worden beelden geregistreerd, waardoor personen direct of indirect (vaak via de kentekenplaat van het voertuig) kunnen worden geïdentificeerd. 

Het, "zonder toestemming" van de gefilmde personen- publiceren van deze opnames is meestal niet toegestaan.

Daarnaast geldt dat een dashcam goed moet worden aangebracht en dat het (uit)zicht niet wordt belemmerd. 

De bestuurder mag ook niet worden afgeleid door het gebruik van de dashcam, en in veel landen mag de camera tijdens het rijden niet (door de bestuurder) bediend worden.


Niet iedereen is enthousiast voor wat het gebruik van een dashboardcamera betreft.

Wat vindt de expert ervan?

Koos Spee: “Dashcams in auto’s zijn levensgevaarlijk”

Unknown

Voormalig verkeersofficier van Justitie, Koos Spee, is geen voorstander van het gebruik van dashboardcamera’s, die in toenemende mate in auto’s worden ingebouwd om te dienen als bewijsmateriaal bij een auto-ongeluk. Mede doordat de filmpjes manipuleerbaar zijn, zegt hij het nog niet één, twee, drie te zien gebeuren dat rechters deze met een dashboardcamera opgenomen beelden als bewijsmateriaal accepteren, zo vertelde hij in het TV-programma Van Liempt Live op RTL Z. Zijn voornaamste punt van kritiek is echter de (on)veiligheid. “Dashboardcamera’s zijn levensgevaarlijk! Ze leiden de bestuurder af, net zoals mobiele telefoons dat doen, zelfs bij handsfree bellen. Autorijden is een serieuze bezigheid. Wie een paar seconden even niet oplet achter het stuur, kan iemand anders zo maar het leven uitrijden.”

Met zijn antwoord op vragen van interviewer Paul van Liempt reageerde Spee op de toenemende populariteit van dashboardcamera’s als bewijsmateriaal bij een auto-ongeval. Volgens RTL Z zijn verzekeraars ‘razend enthousiast’ en geven ze soms zelfs gratis weg. Ook blijkt volgens het programma er bij autobestuurders een toenemende vraag naar dashboardcamera’s te zijn.  Spee zei het enthousiasme van verzekeraars niet te snappen, omdat de met dergelijke camera’s gemaakte beelden niet als bewijsmateriaal worden gezien. Hij zei er overigens geen problemen te hebben als camera’s achter de grill of in de kofferbak worden geplaatst, omdat ze dan de bestuurder niet kunnen afleiden. De uitzending toonde verder aan dat er in Europa allesbehalve sprake is van uniformiteit in wet- en regelgeving. In Rusland zijn dashboardcamera’s razend populair en ook in België en Groot-Brittannië zou het gebruik worden gestimuleerd. Daar staat tegenover dat in Oostenrijk en Portugal het gebruik van een dashboardcamera juist verboden is.


🚙  © JOIR Design - 2014-2019 |    Links  |  Contact  |  Privacy  |  Disclaimer  |  Auteursrechten   Site Map   🚙