Rijden met een caravan


Ga je voor het eerst achter het stuur van een autocaravancombinatie zitten? 

Dan is het verstandig niet meteen aan een grote reis te beginnen. Probeer liever tijdens een weekend alles eens rustig uit en wen aan een andere rijstijl. 

Bij een gehuurde caravan is dit misschien moeilijk. Probeer in dat geval de aanvang van de huurperiode niet samen te laten vallen met de dag van vertrek. 


Rijden met de caravan, controleer altijd voor je wegrijdt:

  1. of de koppeling goed in de vergrendeling valt;
  2. of de handrembreekkabel goed vastzit;
  3. of de stekker goed is aangebracht en of de verlichting werkt;
  4. of de uitdraaisteunen zijn ingedraaid en het neuswiel is opgetrokken;
  5. of de caravan van de handrem staat;
  6. of de koelkast goed is vergrendeld;
  7. of deuren, ramen en dakluiken dicht zijn;
  8. of de caravan-hulpspiegels goed zijn vastgemaakt en afgesteld.


Het is vaak een te lage bandenspanning die de oorzaak is van een klapband

Controleer daarom altijd de bandenspanning van auto en caravan. De juiste spanning is afhankelijk van het type band en type caravan. Raadpleeg het instructieboekje.

Met name de achterbanden van de auto mogen opgepompt worden tot het maximum dat door de fabrikant is opgegeven.

Er zijn twee belangrijkste oorzaken op een klapband

1. Een te zachte band

Een van de twee belangrijkste oorzaken op een klapband is een te zachte band. Hierdoor vervormt de band continu tijdens het rijden. De zogenaamde separaties tussen de bandlagen raken daardoor los en er ontstaan kleine uitstulpingen. Er bevindt zich te veel lucht in die kamertjes en daardoor loopt de temperatuur van de band enorm op. 

Gevolg is dat de band zijn stevigheid verlies (rubber wordt ‘week'). Een klapband is haast onoverkomelijk als je dit niet op tijd detecteert.

2. Overbelasting auto

De tweede meest voorkomende oorzaak is overbelasting. Denk je net even iets meer bagage mee te kunnen nemen op vakantie of van de bouwmarkt en je loopt gelijk een verhoogd risico. Ga daarom nooit over het maximum laadgewicht van je auto heen. 

Doe je dat wel, dan kan er hetzelfde gebeuren als bij een band met onderspanning; de separaties raken los en je loopt kans op een klapband en de schrik van je leven. Materiële schade kan dan ook nog eens flink in de papieren gaan lopen. Dan hebben we het nog niet eens over eventuele letselschades...

Een hulpmiddel om realtime de bandenspanning te controleren is: EasyDriver; een realtime controlesysteem die de bandenspanning van uw auto en van uw caravan controleert.

Op de navolgende pagina’s volgen een aantal tips/oefeningen om vertrouwd te raken met het rijden met de autocaravancombinatie.



🚙  © joir design 2013-2019  |    Links  |  Contact  |  Privacy  |  Disclaimer  |  Auteursrechten   Site Map   🚙