Achteruit rijden

Previous


Bron: https://www.autokraaiven.nl/rijden-met-de-caravan

Recht achteruitrijden met de caravan

  • Zet de combinatie in rechte lijn met de stuurwielen recht. 
    • Als het goed is, zie je aan beide zijden evenveel caravan in de spiegels.
  • Plaats je handen op kwart voor drie aan het stuur.
  • Rij stapvoets achteruit.
  • Zodra er meer caravan in een spiegel verschijnt, moet je bijsturen (ga niet zelf overhangen, maar blijf recht zitten).

Het is hierbij belangrijk om goed te sturen. Bedenk bij het achteruitrijden waar de achterkant van de caravan heen moet. Dit is nu namelijk de voorkant van de combinatie. Wil je deze naar rechts corrigeren, dan moet je naar links sturen. Wil je deze naar links corrigeren, dan moet je naar rechts sturen. In de praktijk komt het er op neer dat je de kant opstuurt waar de caravan in de spiegel verschijnt (naar de afwijking of fout toe sturen). Probeer deze stuurcorrectie met een kwartslag te doen. Vergeet niet dat wat je instuurt je ook exact weer terug moet sturen om in rechte lijn te blijven rijden. Zoek hierbij ook een referentiepunt in de verte op.

Schaarhoek bepalen

caravan-schaarhoek transparant 164X217

Scharen wil zeggen dat de combinatie dubbel gaat en weer strekt tot dat deze weer in één rechte lijn wordt gebracht. 

Bepaal deze hoek als volgt:

  • Het is heel belangrijk dat u in de caravan-spiege(s)l blijft kijken en de autos-piegel(s) hierbij niet gebruikt. 
  • Stuur langzaam rijdend helemaal naar links tot dat tussen de achterbumper van de auto en de dissel van de caravan ongeveer een afstand van 20 cm is (deze afstand wordt gemeten halverwege de trekhaak en de zijkant van de auto).
  • Stuur hierna het stuurwiel een kwart slag terug en rijd de combinatie een meter vooruit, de afstand is nu ongeveer 25 cm (dit is buiten gemeten: twee handen breed met een klein beetje extra tussenruimte).
  • Trek nu via de autospiegel een denkbeeldige lijn langs de flank en de (achter)hoek van de auto naar de voorkant van de caravan en markeer dit punt op de caravan.

Cirkel vooruit

Rijd een cirkel vooruit en probeer het markeringspunt op de caravan op dezelfde plaats in de spiegel te houden. Als dit punt naar de buitenkant van de spiegel gaat, betekent dit dat de combinatie gaat scharen en er dus schade kan ontstaan.

Wegrijden op een helling

Kom je met een handgeschakelde auto op een steile helling tot stilstand, handel dan als volgt:

  • Trek eerst de handrem aan, geef daarna voldoende gas. Bij benzinemotoren circa 2500 toeren, bij dieselmotoren 2000 toeren, afhankelijk van het gewicht van de combinatie en het hellingspercentage.
  • Breng het koppelingspedaal naar het aangrijpingspunt.
  • Houd het pedaal 1 à 2 tellen in die stand terwijl je de handrem lost.
  • Laat het koppelingspedaal verder opkomen en geef intussen wat meer gas. Let op: geef niet eerst meer gas terwijl het koppelingspedaal nog op het aangrijpingspunt staat. Het aangrijpingspunt voel je doordat de auto iets in de veren zakt en de naald van de toerenteller terugloopt.
  • Heb je voldoende ruimte, laat dan de combinatie voorzichtig iets achteruit rollen, totdat deze in de schaarhoek staat. Als je nu vooruit rijdt, ben je het gewicht van de caravan voor korte tijd grotendeels kwijt. Dit kan net genoeg zijn om ‘de trein’ weer aan het rollen te krijgen.

Kom je met een automatische transmissie op een steile helling tot stilstand, handel dan als volgt:

  • Met een automaat doen de hiervoor genoemde zaken zich nauwelijks voor. 
    • De trekkracht is dankzij de koppelomvormer een stuk groter en daarbij is nauwelijks behendigheid vereist. 
    • Gewoon gas geven, meer is niet nodig. 
    • Helpt dat niet, raadpleeg dan het instructieboekje van de auto.

LET OP: Koppel een aanhangwagen nooit af op een steile helling.  Is dit om één of andere reden toch noodzakelijk, haal dan professionele hulp.

Insteken met een caravan

Achterwaarts insteken van de combinatie op een campingplaats of inrit kun je het beste linksom doen, ofwel met direct zicht vanaf de bestuurdersplaats. Ga als volgt te werk:

  • Plaats de combinatie een meter van de kant, vanwege het uitzwenken van de voorkant van de auto.
  • Plaats de achterkant van de caravan gelijk met het begin van de plaats waar je in wilt steken.
  • Stuur, zodra je gaat rijden, volledig naar rechts: de achterkant van de caravan gaat nu naar links.
  • Rijd door tot het referentiepunt voor linksom op de voorkant van de caravan in de autospiegel verschijnt.
  • Draai het stuurwiel van helemaal rechts naar helemaal links. Als het goed is strekt de caravan zich weer. Ga nooit over de schaarhoek heen!

Bovenstaande is een richtlijn

  • Is de caravan relatief lang, dan moet je meestal later insturen. 
  • Soms strekt de caravan zich te laat. Stuur dan niet alle kanten op, maar laat de combinatie zo ver mogelijk naar achteren rijden met het stuur in dezelfde stand en stop. 
  • Pas hierna een correctie toe door een meter naar voren te rijden met het stuurwiel volledig naar rechts. 
  • De combinatie zal zich gaan strekken. Je kunt nu weer in rechte lijn naar achteren zo ver als wenselijk is. 
  • Deze manoeuvre kan ook van de andere kant, maar is veel lastiger doordat er veel minder overzicht is over de combinatie.



🚙  © Webmasters 2013-2019  |    Links  |  Contact  |  Privacy  |  Disclaimer  |  Auteursrechten   Site Map   🚙