Cabby


In 1963 start Tore Nilsson in Kristenehamm (Se) met Cabby. De eerste caravans komen in 1965. 

Het bedrijf startte onder de naam “Ingenjörsfirma Andersfors AB maar veranderde 3 jaren later de naam in Cabby Husvagnar AB. In 1968 bouwt Cabby de grootste Scandinavische caravanfabriek tevens de modernste van Europa. In 1969 wordt Cabby verkocht aan Boise Cascade Corp. USA. 

Zowel de Britse Cavelier, de Franse Dique en Kip maken deel uit van Boise Cascade. Tussen 1973 en 1976 maakt Cabby deel uit van Bendix System Corp.

In 1976 koopt Tore NiIsson Cabby terug maar verwerft hij gelijktijdig Cavelier en Kip. In 1979 verwerft Cabby 75 procent van Dique, maar komt daardoor in financiële problemen. In 1980 wordt twee derde deel in Kip naar Nederlandse beleggers afgestoten en in 1982 het restant. In 1985 lanceert Cabby ook campers, die als divisie in 1988 verzelfstandigd wordt. In 1989 sterft Tore Nilsson en neemt zijn zoon Per de leiding over. Eind 1990 en in 1992 wordt de productie door de economische crisis sterk verlaagd. In 1993 start Cabby opnieuw met een eigen camperdivisie. In 2001 wordt Cabby een onderdeel van Tirus. Na het faillissement van Tirus, november 2007, wordt Cabby overgenomen door Outback Capital Management AB; de overname is in augustus 2008 afgerond.

In 2014 brengt Cabby een instapmodel op de (Scandinavische) markt: De Cruze, gemaakt door Dethleffs.

Op 25 maart 2014 heeft het Värmlands District Court, Cabby Caravan AB een schuldsanering toegestaan hetgeen een alternatief is om een faillissement te voorkomen bij bedrijven die financiële problemen hebben, maar die op de lange termijn een kans hebben om te overleven. De komende maanden krijgt Cabby de gelegenheid om te onderhandelen met de schuldeisers . De productie en verkoop worden onverminderd voortgezet. In september 2014 komt er een intentieverklaring van een nieuwe investerings- maatschappij, Caravan Capital uit Helsingborg, om het bedrijf over te nemen, maar dit ketst begin oktober 2014 af.  Op 21 januari 2015 heeft de Värmland District Court de reconstructie van Cabby goedgekeurd.  Middels een een uitgestelde betaling tot 21 januari 2016 en een reductie van de schulden van 25% is deze nu afgerond. Bij Cabby werken momenteel 60 personen. CEO is Svein Valstein. Op 8 januari 2016 heeft deze CEO opnieuw het faillissement aangevraagd. Op 16 maart 2016 valt definitief het doek over Cabby. 

De curatoren zijn er niet ingeslaagd om een doorstart te realiseren en worden alle onderdelen door Polar in Dorothea overgenomen zodat de onderdelen voorziening naar dealers en klanten gewaarborgd blijven. 

De machinerieën , voorraden en opstallen worden geveild.

cabby

Bron: https://.caravancamperindex.nl

🚙  | © Webmasters 2013-2022  |    Links  |  Contact  |  Privacy  |  Disclaimer  |  Auteursrechten  |  Site Map  |    🚙