Kampeermiddel invoeren vanuit een ander EU Land


Caravans en Campers zijn duurzame goederen en voor wat betreft de aankoop daarvan wordt er, tegenwoordig, ook regelmatig buiten onze landsgrenzen gezocht en ook gevonden.

Het komt dan ook regelmatig voor dat de voor u perfecte camper of caravan te koop staat in het buitenland. Dat is niet zo verrassend: in ‘het buitenland’ worden immers ook campers en caravans aangeboden. De vraagprijs is ook vaak lager omdat de belastingtarieven in andere landen, belangrijk (kunnen) afwijken, van wat in Nederland gebruikelijk is.

 Maar, let wel…  het importeren van een caravan is een vak apart. U bent zeker niet de eerste die, achteraf, ontdekt dat er een verkeerde keuze is gemaakt.

Wanneer een caravan in het buitenland te koop staat voor een relatief lage prijs, is het heel moeilijk om de verleiding van het “ direct kopen" te weerstaan. Toch is het verstandig zo’n  aankoop eerst met een hierin gespecialiseerd bedrijf of adviseur door te rekenen: het importeren van een caravan brengt namelijk een hoop extra kosten met zich mee zoals de BPM en BTW verrekeningen, RDW keuring etc.


Wat bied, en wat doet zo’n specialist op dit gebied zoal?

Een specialist op dit gebied levert De bpm-service voor het invoeren van een auto, camper of caravan vanuit een ander EU-land (ook voor voertuigen boven de 3500 Kg). Ook worden diensten verleend voor het laten ‘omkeuren' van een bestelbus naar een camper. 

Tevens wordt er, als extra service (tegen meerprijs), de vaak lange wachttijden voor een RDW-importkeuring door particulieren aanzienlijk bekort tot circa 14-16 dagen. 

Ook kan ervoor gezorgd worden dat  uw caravan of camper uit het buitenland kan worden opgehaald met uw eigen NL-kentekenplaten i.p.v. extra kosten te maken voor een buitenlands export-kenteken. 

Een auto of camper aankopen in het buitenland is meestal alleen financieel aantrekkelijk indien deze bij de invoerkeuring bij de RDW in Nederland tenminste 6.000 km op de teller heeft staan ‘en' zes maanden oud is (de eerste kenteken afgifte datum in het buitenland telt). 

  • Voldoet het in te voeren, kentekenplichtig, voertuig hier niet aan maar aan één van deze twee voorwaarden, dan wordt deze bij invoer door de Belastingdienst gezien als een volledig nieuwe auto, caravan of camper en moet u de volledige (21%) BTW betalen over de Nederlandse nieuwprijs en de volledige Nederlandse BPM zonder afschrijving.
  • Voldoet hij wel aan deze twee voorwaarden dan hoeft u als particulier geen BTW te betalen in Nederland en geldt voor de BPM de degressieve forfaitaire maandelijkse afschrijving t.o.v. de eerste datum van het buitenlands kenteken. Ná zes maanden en één dag is deze BPM-afschrijving reeds 23,5%. En het BTW-voordeel t.o.v.. Duitsland is bijvoorbeeld ook nog eens 2% in verband met het lagere BTW tarief aldaar.

Als u, bijvoorbeeld, in het buitenland een voordelig actie/kortings model ‘ nieuw' aankoopt, dan kan dat ook nog voordeel opleveren t.o.v. een aankoop in Nederland. 

Een specialist op dit gebied kan u hierbij van dienst zijn. 

Wat zijn de kosten hiervan ongeveer

De richt-tarieven voor, bijvoorbeeld, het invoeren van een gebruikt voertuig, als  basis begeleidingspakket kost ca € 75,00 en voor de invoer van een nieuw voertuig bedraagt dit ca € 120,00 en  inclusief de BTW-aangifte.

Het stappenplan - Wat doet de specialist?

Er wordt  in een stappenplan aangegeven wat u moet doen. Er wordt vanuit gegaan dat u zelf de auto, caravan of camper ophaalt in het buitenland of laat leveren en daarmee dan persoonlijk op een online te maken afspraak verschijnt voor de keuring bij de RDW in uw regio. 

  • De specialist vult voor u alle formulieren in voor de RDW en voor de Belastingdienst (BPM-aangifte en berekening netto catalogusprijs volgens de BPM-regels), kwart-tarief houderschapsbelasting (dus 75% korting) en eventueel de BTW. 
    • U dient er rekening mee te houden dat u een NL-kenteken hebt circa 14-16 dagen na de RDW-keuring, indien u direct op eerste verzoek de BPM (en BTW) betaalt. 
    • Tot deze tijd mag de auto, caravan of camper in Nederland alleen op de dag van de RDW-keuring rijden (met het ééndaags kenteken van de RDW) en moet de andere dagen gestald/geparkeerd worden op een terrein niet behorend tot de openbare weg (bijvoorbeeld uw eigen oprit bij de woning).

Gaat u met een specialist in zee, dan ontvangt u bij het stappenplan ook een overzicht van een aantal legale en veilige mogelijkheden om uw auto, caravan of camper vanaf het buitenlandse aankoopadres naar deze parkeer/stallingsplek in Nederland te brengen. Geadviseerd word om na aankoop/betaling altijd zelf voor een casco verzekering te zorgen op basis van het chassisnummer (bv. bij de NKC) en de BPM- en houderschapsbelasting-ontheffing aan te vragen vanaf de dag dat u met de camper met een buitenlands kenteken in Nederland gebruik maakt van de openbare weg (maximaal 14 dagen geldig). In het stappenplan word uitgelegd hoe u deze ontheffing moet aanvragen.

De specialist komt voor u in actie zodra u zijn factuur hebt voldaan en een kopie overlegt van het buitenlandse kenteken en indien beschikbaar de beide CoC/CVO-verklaringen (geboortebewijs af fabriek) en zo mogelijk een kopie van of link naar de verkoopadvertentie. 

In overleg meldt u zich dan online aan voor de keuring bij de RDW op een zo gunstig mogelijke datum voor de BPM-berekening (De specialist geeft u hierover advies op maat) en u volgt verder het stappenplan dat door de specialist aan u wordt verstrekt.  

Dit eindigt na het verstrekken van het kenteken met het aanleveren van de papieren voor de aanvraag van het kwart-tarief (75% korting !) voor de houderschapsbelasting i.v.m. indeling als personenauto ingericht als "kampeerwagen'.

In dit voorbeeld bedragen de kosten hiervoor € 75,00 voor een gebruikt voertuig en  € 120,00 voor een nieuw voertuig omdat hiervoor ook een  BTW-aangifte in Nederland gedaan moet worden.

Eventueel meerwerk, zoals auto/camper ophalen of aanbieden bij de RDW, is op verzoek mogelijk tegen een conform uurtarief.

Andere kosten waarmee u rekening moet houden zijn:

  • RDW-keuring en kentekenbewijs circa € 135,00 tot 3500 kg, daarboven  € 175,00
  • Kentekenplaten laten maken  circa € 20,00 tot € 30,00
  • Kosten voor de APK-keuring indien u geen geldig buitenlands keuringsbewijs aan de RDW kunt overhandigen bij de invoerkeuring.
  • BPM betalen aan de Belastingdienst afhankelijk van de ouderdom in maanden en de uitvoering van het basisvoertuig af fabriek van de autofabrikant (voor campers geldt de BPM-berekening op basis van de staat van het verlaten van de fabriek van het basisvoertuig), naar schatting tussen € 500,00 en maximaal € 13.500,00 (voor vrij jonge gebruikte campers). De prijs die u voor de camper betaalt speelt hierbij geen enkele rol en is dus niet bruikbaar voor een BPM-schatting/berekening.
  • Het verzekeren (zo mogelijk op chassisnummer- bijvoorbeeld via de NKC) van de auto/camper voor de dagen dat u nog geen NL-kenteken hebt, maar wel eigenaar bent. Op de dag van de RDW-keuring verzekert u het voertuig op het ééndaags kenteken. Dit kentekenbewijs kost niets en moet u als 'witte platen' (mag op karton) aan de voor- en achterzijde van het voertuig bevestigen.

Mocht u overwegen om een camper in een land binnen de EU aan te kopen; ligt het het meest voor de hand  een aankoop te overwegen bij één van onze buurlanden. 

Duitsland is daarbij bijvoorbeeld meestal prijstechnisch iets voordeliger dan België. Denkt u er ook aan dat u bij de aankoop onderhandelingen korting moet bedingen wegens geen inruilvoertuig en dat u bij de aankoop ook de wijze van transport naar Nederland bespreekt; en volg hierbij het stappenplan. 

Het casco gedeelte moet u zelf in NL verzekeren op basis van het chassisnummer totdat u het nieuwe gele NL-kenteken hebt.

De meeste specialisten op dit gebied zijn meestal wel bereid om ‘vooraf’ vragen te beantwoorden, of, (éénmaal) een vrijblijvende gratis schatting van de rest-BPM voor een voertuig dat u op het oog hebt te verzorgen.. Men heeft daarvoor wel de gegevens van het buitenlandse kenteken nodig en liefst ook de CVO/CoC-documenten en een kopie van of link naar de verkoopadvertentie. Ook wordt vaak gevraagd of het kampeermiddel een automatische versnellingsbak heeft, of de airco een automatische climate control is, of de voertuigcabine in metaallak is uitgevoerd en indien bij u bekend ook de afstand van de wielen (de z.g. wielbasis). 

Ook is het, tegen een vergoeding,  mogelijk om een online onderzoek te doen naar de historie van uw aan te kopen voertuig. Hiervoor dient u wel in het bezit te zijn van het chassisnummer van het kampeermiddel/voertuig.

Maakt u hiervan gebruik dan ontvangt u een pdf-rapportage met internationaal onderzoek en raadpleging van EU-databases naar:

  • Schadeverleden;
  • Dealer bezoeken
  • Km-stand
  • Controle van gestolen voertuigen en andere bekende afwijkende toestanden van hetvoertuig.

Mocht u een voertuig willen uitvoeren/exporteren; kan een specialist u hierbij ook van dienst zijn.

U kunt dan bij export volgens de juiste procedure ook de NL-BPM terug krijgen. Verder kan een exportkenteken voor u worden geregeld en ook de oude NL-platen en kentekenbewijzen worden ingenomen en een RDW-bewijs worden verstrekt waarmee de buitenlandse koper het voertuig daar kan registreren. 


Hieronder, zonder volledig te zijn, enige hierin gespecialiseerde bedrijven:


 

🚙  | © Webmasters 2013-2021  |    Links  |  Contact  |  Privacy  |  Disclaimer  |  Auteursrechten  |  Site Map  |    🚙