Voordat u een caravan of camper koopt
Bij de koop van een nieuw product krijgt u (fabrieks-)garantie.
Ook bij de aankoop van een tweedehands caravan of camper krijgt u vaak enkele maanden garantie.
Ontstaat er binnen de garantieperiode een gebrek. Beroep u dan op deze (dealer en/of Bovag) garantie en eis dat de verkoper het probleem oplost. In de garantieperiode hoeft u niets te bewijzen.
Bij een koop-/verkooptransactie tussen particulieren is de praktijk vaak anders, dus het is hier van belang goed op uw zaak te letten
Ná de koop komt u erachter dat de caravan of camper niet voldoet of u heeft zelf wat zaken over het hoofd gezien.
Hier wat voorbeelden:
- Wat blijkt; de caravan is prima, maar uw auto kan hem niet trekken;
- Of… de caravan of camper toont gebreken die u niet zijn opgevallen, of niet aan u zijn verteld.
- Of nog erger... hij blijkt te zijn gestolen. En wat dan.
- Check in ieder geval even de nummerplaat van de caravan of camper.
Kortom de caravan of camper voldoet niet aan uw verwachtingen en u zit hierdoor met de zogenaamde „gebakken peren”.
Ons advies is:
- Laat uw tweedehands caravan altijd keuren en kijk naar „wat voor verleden” de caravan heeft gehad;
- Kijk bij het verzekeren eerst naar de polisvoorwaarden en vergelijk die dan pas op prijs;
- Koopt u de caravan of camper bij een dealer; „google” dan even of deze dealer goed bekent is, daar waar het de verkoop en service betreft;
- Koopt u de caravan of camper bij een particulier; laat hem altijd keuren >> Op een scheve schaats rijdt u niet lekker, maar met, bijvoorbeeld, een scheve as onder uw caravan komt u ook niet goed vooruit;
- En… vergeet niet om naar de mover, accu en vooral even naar de staat en ouderdom van de banden te kijken
- En, tot slot: Is er sprake van schade of een vochtprobleem?
En… voor dat alles is er de “checklist” om alle punten die van belang zijn goed na te lopen voordat u daadwerkelijk de camper koopt.