Fiets(en) Vervoeren

Previous


Het grote fietsvervoer dilemma

Bron: Artikel van , d.d. 17 maart 2013 uit Velozine ( Online Mountainbike Magazine ).

Net als veel andere Nederlanders, woon ik niet direct naast het bos (niet naast een bos waar je mag fietsen in ieder geval) en moet ik eerst met auto en fiets ergens heen rijden, voordat ik met mijn hobby kan beginnen. Nu heeft niet iedereen een aannemersbusje, waar de fietsen zo achterin gereden kunnen worden of een 14-25% bijteller van het werk, waarbij het niet zo uitmaakt als de bekleding vies wordt, dus gingen we op zoek naar de alternatieven op het gebied van fietsvervoer op de auto.


De Zweedse vervoeraccessoire specialist Thule stelde ons drie varianten fietsdrager ter beschikking: de ProRide 591 dakdrager (op Wingbar allesdragers), de ClipOn 9103 achterklepdrager en de EuroClassic G6 LED 928 trekhaakdrager. Hiermee konden we eens een dagje experimenteren om zodoende aan den lijve te ondervinden wat wel werkt, wat niet werk en wat je stiekem toch eigenlijk wel handig had gevonden.

OP HET DAK

We beginnen op de meest onorthodoxe plaats om je fietsen te vervoeren: het dak. Wie heeft de verhalen in zijn omgeving niet gehoord van kennissen die na een zwaar dagje fietsen de auto in de garage wilden zetten en op dat moment erachter kwamen dat er nog fietsen op het dak stonden. Vreemd genoeg zijn dit altijd verhalen die je hoort over anderen. Daarnaast is het aantal mensen wat tegenwoordig nog een auto binnen parkeert beperkt en het aantal mensen met een op afstand te openen kanteldeur al helemaal (want als je uit moet stappen om em te openen, dan zou je toch die fietsen op het dak wel zien, zou je zeggen).

Anyhow… op het dak dus. De dakdrager bestaat uit een fietsklem deel, wat je bevestigd op een universele dakdrager (waar bijvoorbeeld ook een dakkoffer of paar ski's op bevestigd kunnen worden). Thule heeft allerlei kits beschikbaar waarmee hun dakdragersysteem op zowat alle auto’s te bevestigen is. Of je nu een gewone of geintegreerde dakrails hebt of niet. Onze demo auto, een Volvo XC60, heeft geintegreede dakrails, waarop montage letterlijk een fluitje van een cent is. De fietsklemmen staan vervolgens met evenveel fluitjes van een cent, maar dan… er kan eigenlijk maar een conclusie getrokken worden: dakdragers zijn vooral handig als je een lage sportauto hebt. Alles wat een beetje hoog op de poten staat, SUV, Softroader, XC, Allroad, noem het op, is al snel aan de hoge kant om als persoon van gemiddelde lengte zonder je rug te verrekken je fiets bovenop te zetten. Natuurlijk, je kunt altijd nog de deur opendoen en half in de auto staan, maarrr… zo heurt het niet!
Afgezien van dit kleinigheidje bij ons demo-model, zijn de dragers heel makkelijk in gebruik, staat je fiets in een mum van tijd solide, hoog en droog en enigszins onbereikbaar voor dievengetuig, mochten ze je fiets willen stelen van je auto terwijl jij net een Big Mac in Maastricht naar binnen zit te werken.

Fietsen op het dak

OP DE KOFFERKLEP

Oké, bovenop is dus niet altijd handig, achterop dan maar? Nu heeft niet iedere auto een trekhaak. Menig muesli-auto mag tegenwoordig niet eens meer een trekhaak hebben, omdat ze niet ontworpen zijn om een aanhanger te trekken. En hoeveel Mini Coopers heb je gezien met trekhaak?

Voor dit soort auto’s zijn er kofferklepdrager ontwikkeld. Simpel gezegd: zet een paar beugels tegen de kofferklep en fixeer het geheel met spanbandjes naar de boven en onderkant van de kofferklep. Het ziet er minder MacGyver uit, dan ik nu vertel. In praktijk werkt dit systeem ook erg makkelijk, maar… als je zuinig wilde zijn op je auto, is iets bevestigen op het lakwerk niet direct de eerste maatregel die je gaat nemen toch? Ook is een dergelijke drager in de meeste gevallen slecht compact op te bergen (wel handig om je fietsen in de achtertuin te stallen) en dan hebben we het nog niet over de assemblage van het bouwpakket… Het principe is dat je de drager precies zo afstelt dat hij op jouw kofferklep past, en dat kan best een gedoe zijn. Vooral als je daarna erachterkomt, dat de haken waarmee de drager aan de bovenkant aan de klep komt te hangen, niet passen, omdat jij zonodig een spoiler op je kofferklep moest hebben… Is deze optie toch echt de enige voor jou, pas en meet dan tevoren goed, om niet na aankoop voor verrassingen te komen staan, zoals een spoiler of een in de weg zittende wisser op de achterruit!

Fietsen op de kofferklep

OP DE TREKHAAK

Als je wel een trekhaak hebt en je hoeft er op dat moment niet ook nog een sleurhut, boot- of paardentrailer of autotrailer voor je trackday auto aan te hangen, dan heb je geluk! Achter de auto hangen fietsen namelijk het meest beschermt, zodat je na aankomst niet eerst een uur muggen en ander klein gevogelte van je fiets hoeft te krabben. Ook heeft een dergelijke bevestiging het minst negatieve effect op je brandstofverbruik en dat is toch stiekem wel interessant met de huidige benzineprijzen.
Nog zo’n geluk: een trekhaakdrager haal je tevoorschijn, laat je zakken op de trekhaak totdat ie klikt (soms vastdraaien), stekker aansluiten en rijden maar. Makkelijker wordt het niet! De Thule versie die wij een dagje meekregen, verbaasde extra positief (ten opzichte van de Spinder en Twinny Load varianten waar we al ervaring mee hadden) door het gemak en de snelheid waarmee hij vanuit de doos op de trekhaak stond en hoe snel de fietsen erop te bevestigen waren. Met een grote hendel in het midden van de drager, kun je em namelijk in lettelijk een handomdraai vastzetten. En heb je toch nog wat nodig uit de kofferbak, een trap op het ‘gaspedaal‘ van de drager is voldoende om hem te doen kantelen.

Fietsen op de trekhaak -Drager met kantelmogelijkheid

EN DUS…?

…ben ik blij dat ik toch een stationwagen gekocht heb waar (met passen en meten) een fiets inpast. Ik ben namelijk net zo zuinig op mijn fietsen als op mijn auto en daarmee heb ik meteen het mijn probleem te pakken: de fiets kan niet op een fietsendrager, want dan pekelt ie in de winter van mijn auto af. Erin is evenmin een optie, want winter betekent modder, sneeuw en nog meer van dat soort prut, en die tolereer ik nog aan de buitenkant van de auto, maar niet binnenin. De oplossing lag echter dichterbij dan ik dacht: mijn oude fiets voor winterse omstandigheden op een trekhaakdrager die inmiddels in de schuur ligt.

Dus, heb je je fiets(-en) liever buiten de auto, dan is naar onze mening achterop een trekhaak de eerste keuze… tenzij je heel veel fietsen te vervoeren hebt.


Tekst en foto’s: Coen de Jongh
Met dank aan:
Thule Nederland
Hooftman Woerden

🚙  © JOIR Design - 2014-2019 |    Links  |  Contact  |  Privacy  |  Disclaimer  |  Auteursrechten   Site Map   🚙