Luchtweerstand en aerodynamica


Door dure 'remparachutes' neemt de dorst van auto's fors toe!

Je ziet steeds meer dakdragers op auto's verschijnen. 

Voor de wintervakantie (ski's) en in de zomervakantie kan een imperiaal of dakdrager een uitkomst zijn. Je wint veel ruimte in de auto door de bagage naar het dak van de auto te verhuizen. Liefst in een beschermende dakkoffer. Ook fietsen kunnen het dak op als er geen plek achter de auto, of op of in de caravan  is. 

Een dakdrager heeft voordelen en minder aangename eigenschappen. Automobielontwerpers rukken zich de haren uit het hoofd wanneer hun uitgekiende stroomlijn door een constructie op het dak om zeep wordt geholpen. Het effect is namelijk dramatisch. 

  • Uiteraard hangt het er wel van af om welke auto het gaat, wat er op het dak staat en hoe hard er wordt gereden.

Een praktijkvoorbeeld: een compacte gezinsauto met daarop een klassieke imperiaal. Er wordt gereden met een snelheid van rond de 90 kilometer per uur. Zelfs met een lege dakdrager neemt het verbruik dan met zo'n 10 tot 12,7 procent toe. Wie de stellage op het dak het hele jaar laat zitten en van zomer- naar wintervakantie leeft, verstookt dan ook zomaar voor zo'n € 200,00 aan brandstof extra. Of nog meer.

Hetzelfde geldt als u uw fiets voor op de dissel van een caravan vervoert. Ook hier wordt de aerodynamica van de caravan verstoord, waardoor het brandstof verbruik navenant zal toenemen.

🚙  © JOIR Design - 2014-2019 |    Links  |  Contact  |  Privacy  |  Disclaimer  |  Auteursrechten   Site Map   🚙